Bøger og artikler
Bøger og artikler
.
Hvordan udvikler man sit lederskab, så det modnes og bliver langtidsholdbart? I bogen Langtidsholdbar – Syv teser, der giver tid og overskud i lederlivet udfoldes dette spørgsmål i en række teser med refleksioner og praksisformer, der gør det muligt både at gøre sig sine egne tanker omkring langtidsholdbarhed og omsætte dem i praksis i sit eget lederskab.
.
Der er meget inspiration at hente i kunstens verden. Her arbejder kunstneriske ledere og performere dagligt med kreative og samskabende processer. Læs mere om ledelsesmæssige indsigter og refleksioner i bogen Kunstnerisk lederskab, eller i Lederrefleksioner om kunst og ledelse.
.
Mødet med teatrets verden kan inspirere ledere i deres arbejde med at samskabe og lære i og af praksis. Læs mere i artiklen:
- Samskabelse og praksislæring, plenum, nr. 5, november 2020.
.
I 2015 modtog Odense Kommune 7 mill. kr. til projektet ‘Kvalificering af skolernes lederskab’. Læs mere om projektet og dets indsatser:
- I ord og handling, plenum, nr. 5, august 2016.
- Turbulenstolerance, plenum, nr. 5, august 2018.
.
Mange kommuner laver områdeledelse eller distriktsledelse på skoleområdet. Læs mere om de forhold, man som leder, skolelederforening og forvaltning skal være opmærksomme på, når det sker:
- Nye ledelsesformer i folkeskolen, plenum, nr. 6, oktober 2015.
.
Læs mere om transitionsprocesser i forbindelse med skolelukninger:
- Når skolen lukker, plenum, nr. 4, juni 2011.
.
Negativ formåen handler om at bevare roen i kaos. Læs mere om begrebet og dets betydning for ledelse:
- I artiklen: Frirum til tænkning og kreativitet af Birthe Johansen og Lars Peter Nielsen, Erhvervspsykologi vol. 5, nr. 2, juni 2007.
- I bogen: “Psykodynamisk organisationspsykologi II” kapitel 3 “Negativ formåen og kreativitet” af Birthe Johansen og Lars Peter Nielsen, Hans Reitzels Forlag 2011.