Bøger og artikler

.

Hvordan udvikler man sit lederskab, så det modnes og bliver langtidsholdbart? I bogen Langtidsholdbar – Syv teser, der giver tid og overskud i lederlivet udfoldes dette spørgsmål i en række teser med refleksioner og praksisformer, der gør det muligt både at gøre sig sine egne tanker omkring langtidsholdbarhed og omsætte dem i praksis i sit eget lederskab.

.

Der er meget inspiration at hente i kunstens verden. Her arbejder kunstneriske ledere og performere dagligt med kreative og samskabende processer. Læs mere om ledelsesmæssige indsigter og refleksioner i bogen Kunstnerisk lederskab, eller i Lederrefleksioner om kunst og ledelse.

.

Mødet med teatrets verden kan inspirere ledere i deres arbejde med at samskabe og lære i og af praksis. Læs mere i artiklen:

.

I 2015 modtog Odense Kommune 7 mill. kr. til projektet ‘Kvalificering af skolernes lederskab’. Læs mere om projektet og dets indsatser:

.

Mange kommuner laver områdeledelse eller distriktsledelse på skoleområdet. Læs mere om de forhold, man som leder, skolelederforening og forvaltning skal være opmærksomme på, når det sker:

.

Læs mere om transitionsprocesser i forbindelse med skolelukninger:

.

Negativ formåen handler om at bevare roen i kaos. Læs mere om begrebet og dets betydning for ledelse:

  • I artiklen: Frirum til tænkning og kreativitet af Birthe Johansen og Lars Peter Nielsen, Erhvervspsykologi vol. 5, nr. 2, juni 2007.
  • I bogen: “Psykodynamisk organisationspsykologi II” kapitel 3 “Negativ formåen og kreativitet” af Birthe Johansen og Lars Peter Nielsen, Hans Reitzels Forlag 2011.